Asteroida o średnicy 370 m może wpaść w kolizje z Ziemią
8 XII 2014, 02:05:00 | Kategoria: Astronomia
Naukowcy obliczyli że asteroida 2014 UR 116 będzie przelatywać w niebezpiecznie bliskiej odległości od Ziemi. Mogło by się to wydarzyć nawet za trzy lata. Jeśli doszło by do zderzenia, energia eksplozji była by tysiąc razy większa niż impakt meteorytu czelabińskiego.

szron

Vladimir Lipunov prowadzący zespół naukowców odkrył tę asteroidę w październiku. Tłumaczy on że w tej chwili znana jest orbita asteroidy i jej okres który wynosi trzy lata. Nie można precyzyjnie określić jak bardzo to ciało niebieskie zbliży się do naszej planety

Nowa asteroida nazwana 2014 UR116 ma około 370 metrów średnicy. Jej wielkość przewyższa słynną asteroidę Apophis która może uderzyć w Ziemię w następnej dekadzie. Dokładna trajektoria 2014UR116 jest już określona i teoretycznie istnieje możliwość wejścia tej planetoidy w kolizję z Ziemią, Marsem lub Venus. Wszystko zależy od wpływu grawitacji tych planet na trajektorie orbity 2014 UR116.

Victoria Damm z Syberyjskiej Akademii Geodezyjnej powiedziała agencji TASS że możemy być pewni okresu w którym planetoida na pewno nie zderzy się z Ziemią i jest to okres 2 lat. Wszystko zależy od wpływu Marsa, bowiem wiadomo, że przelatujące w jago pobliżu asteroidy mogą zmienić trajektorię.

W przypadku kolizji z Ziemią doszło by do uwolnienia tysiąc razy większej energii niż podczas eksplozji meteorytu nad Czelabińskiem, równowartość tamtej eksplozji szacuje się na 500 kiloton TNT. Warto zaznaczyć że meteoryt ten był stosunkowo mały, jego średnica to około 17 metrów a jego dezintegracja nastąpiła na wysokości około 20 km.

Ważne aby ustalić skład asteroidy. Jeśli jest ona skałą, rozpadnie się w atmosferze na mniejsze części, gorzej jeśli jest ona zbudowana z metalu. Wtedy wg. dyrektora obserwatorium KA DAR Stanislava Korotky może ona osiągnąć powierzchnie Ziemi, tworząc krater, tak jak ten w Arizonie.

Przykład meteoru czelabińskiego podpowiada naukowcom by poważnie zająć się zapewnieniem bezpieczeństwa przed zagrożeniem z kosmosu. Rosyjska agencja kosmiczna Roscosmos planuje do 2025 wypracować specjalny system który miałby sobie radzić z planetoidami niebezpiecznymi dla Ziemi. Mówi się tutaj o nowych technologiach za pomocą których dokonywano by zmian orbity potencjalnie niebezpiecznych asteroid.

Innym programem zajmuje się amerykańska NASA która planuje w 2015 roku uruchomić The Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS).

Ważna jest współpraca. np. 2014UR116 została odkryta dzięki pomocy rosyjskich teleskopów, które wykonują w sposób automatyczny badanie nieba, tworząc własną bazę danych.
szron
Redaktor: Dawid Szymczak
Regiony klimatyczne na podstawie klasyfikacji
W. Koppena w modyfikacji G.T Trewarthy.