Z powodu pyłu odwołano poranne loty w Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy, Szczecinie, trójmiejskim Rębiechowie oraz na warszawskim Okęciu. Samoloty zostały również uwięzione w niemal całej Europie: w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szkocji, Holandii, Francji, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii. Pyły wulkaniczne mogą wieczorem także dotrzeć nad Moskwę i Petersburg.
Pył oprócz tego, że ogranicza widoczność to w szczególności jest niebezpieczny dla silników. Cząsteczki pyłu wpadające do komory spalania zmieniają skład mieszanki paliwowo-powietrznej zmniejszając moc silników a nawet powodując ich unieruchomienie. Ponadto cząsteczki pyłu zderzając się z elementami samolotu lecącego z prędkością ponad 800 km/h mają działanie podobne do "piaskowania". Powodują zmatowienie szyb kabiny pilota, krawędzi natarcia, uszkodzenie łopatek turbin. Mogą dostać się do układu wentylacyjnego i delikatnych przyrządów np. mierzących prędkość lub ciśnienie i dodatkowo zakłócić pracę załogi.
Źródło: Eumetsat