Aktualności

...
Naukowcy dotarli do mitycznego jeziora
W niedzielę (05.02) po trzydziestu latach wierceń naukowcy dotarli do zbiornika słodkowodnego na Antarktydzie, które to było ukryte pod 4 kilometrową warstwą lodu.
7 II 2012, 17:19:00 | Kategoria: Ciekawostki
Trzęsienie ziemi na Filipinach
Wczoraj na Filipinach miało miejsce trzęsienie ziemi o sile 6,8 stopni w skali Richtera. Epicentrum znajdowało się na morzu, pomiędzy gęsto zaludnionymi wyspami Cebu i Negros, zaś hipocentrum zlokalizowane było na głębokości około 30 km. Po pierwszym wstrząsie miało miejsce wiele wstrząsów wtórnych, których siła wyniosła nawet 6,2 w skali Richtera.
7 II 2012, 15:29:00 | Kategoria: Katastrofy
W zeszłym tygodniu (24.01.2012) późnym popołudniem do ziemskich biegunów magnetycznych, dotarło czoło wiatru słonecznego. Naładowane cząsteczki objawiły się wystąpieniem zorzy polarnej, która gościła na niebie nad Skandynawią. Poniżej zamieszczamy filmik ukazujący to niezwykłe zjawisko.
31 I 2012, 18:06:00 | Kategoria: Astronomia
Wytrzymałość lodu
Do Polski dotarły siarczyste morzy, a z tym jeziora, rzeki i inne zbiorniki wodne zaczynają zamarzać. To oczywiście zachęca wędkarzy do łowienia na środku jezior i rzek ryb w przeręblach, zaś dzieci i młodzież do np. łyżwiarstwa.
31 I 2012, 17:03:00 | Kategoria: Hydrologia
Najwyższe ciśnienie od 6 lat
29.01.2012 (niedziela) barometry odnotowały najwyższe ciśnienie od 6 lat na Suwalszczyźnie, gdzie ciśnienie wzrosło do 1047 hPa i było niższe o 4 hPa w porównaniu do 23.01.2006 roku, kiedy to odnotowano tam wartość 1051 hPa. W Zamościu było wówczas jeszcze wyższe o 2 hPa. Absolutne maksimum ciśnienia atmosferycznego w Polsce - 1054 hPa - odnotowano w Suwałkach i w Terespolu 16.121997 roku. Z kolei najwyższe ciśnienie na świecie zarejestrowano 19.12.2001 roku w miejscowości Tosontsenegel w Mongolii i wyniosło wtedy 1086 hPa.
31 I 2012, 15:13:00 | Kategoria: Pogoda w Polsce
W kosmosie więcej planet niż gwiazd
Gwiazdy, którym towarzyszą planety, są w naszej Galaktyce regułą, a nie wyjątkiem - informują w ′′Nature′′ astronomowie, wśród nich badacze z Uniwersytetu Warszawskiego. W liście do "Nature" przedstawiają wyniki oszacowania, jak powszechne są układy planetarne wśród gwiazd Drogi Mlecznej. Z analizy zebranych danych wynika, że jedna na sześć badanych gwiazd ma planetę o masie Jowisza, połowa z nich - planetę o masie Neptuna i aż dwie trzecie - super-Ziemię (a więc planetę, która jest ledwie kilka razy masywniejsza od naszego globu). Średnio na gwiazdę przypada więc więcej niż jedna planeta, a małomasywne planety podobne do Ziemi występują powszechnie - twierdzą badacze. To astronomowie z warszawskiego zespołu OGLE oraz uczestnicy międzynarodowego projektu PLANET. Większość ze znalezionych dotychczas 700 planet została odkryta dzięki obserwacji pojedynczych gwiazd i pomiarze ich niewielkiego ruchu, wynikającego z grawitacyjnego przyciągania krążącej na orbicie planety. Część planet zdradziła swoją obecność, kiedy zaćmiły (częściowo zasłoniły) swe macierzyste gwiazdy. Metody te umożliwiają jednak odkrycie planet krążących stosunkowo blisko swych słońc. Zespoły PLANET i OGLE w swych badaniach wykorzystały zupełnie inną technikę - tzw. mikrosoczewkowania grawitacyjnego ...
17 I 2012, 18:07:00 | Kategoria: Astronomia
Ranking ośrodków narciarskich
Niezależna agencja badawcza PMR Research pod koniec grudnia 2011 roku przeprowadziła badania na temat atrakcyjności ośrodków narciarskich w Polsce i na Słowacji.
17 I 2012, 17:06:00 | Kategoria: Dla Turystów
Dziś w nocy silne mrozy
Dziś w nocy amplituda temperatur między wschodnią, a zachodnią częścią Polski sięgnie nawet 16ºC.
17 I 2012, 14:53:00 | Kategoria: Pogoda w Polsce
Trzęsienie ziemi w Japonii
Trzęsienie ziemi o sile 5,8 stopnia w skali Richtera nawiedziło w nocy ze środy na czwartek północno - wschodnią Japonię. Hipocentrum znajdowało się 20 km pod dnem Pacyfiku, na wysokości prowincji Fukushima. Służby meteorologiczne poinformowały, że tym razem nie ma zagrożenia tsunami. Nie ma również, jak na razie, doniesień o ofiarach i zniszczeniach.
13 I 2012, 13:38:00 | Kategoria: Katastrofy
Warunki narciarskie na Suwalszczyźnie
Górskie ośrodki narciarskie, co prawda nie są zbyt bogate w pokrywę śnieżną, jednak średnio leży go tam ponad 50 cm śniegu i większość ośrodków narciarskich funkcjonuje, a warunki narciarskie ogólnie można określić jako dobre.
13 I 2012, 12:38:00 | Kategoria: Dla Turystów
...
Izobara - linia na mapie łącząca punkty o jednakowej wartości ciśnienia atmosferycznego w danym momencie czasowym, zredukowanego do poziomu morza.