Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X

Nadciąga wielka francuska rewolucja ekologiczna.
Liberte, Egalite, Fraternite, czy na pewno....???
Nadciąga wielka francuska rewolucja ekologiczna. Liberte, Egalite, Fraternite, czy na pewno....???
18 IX 2009, 14:16:08 | Kategoria: Artykuły
Parę lat temu Francuzów zmiany klimatyczne interesowały tyle co zeszłoroczny śnieg, natomiast obecnie wyrastają oni na ekologicznych liderów Europy. Prezydent Nicolas Sarkozy planuje w tej kwestii wręcz rewolucję.
Sarkozy zapowiedział w emitowanym w ostatni czwartek, przez telewizję, wystąpieniu do narodu, że od 2010 roku we Francji obowiązywać będzie podatek od emisji dwutlenku węgla. Obejmie on emisje przy okazji spalania paliwa samochodowego, gazu oraz węgla do ogrzewania gospodarstw domowych. O wprowadzenie takiego podatku postulują od dawna eksperci z całego świata, obecnie na taki krok zdecydowała się proekologiczna Skandynawia oraz Słowenia. Szwedzi wprowadzając takowy podatek już w 1991 roku, dowodzą, że dzięki temu zabiegowi zmniejszyli emisje o blisko 9%. Przed wyborami prezydenckim w 2007 roku za sprawą Nicolasa Hulta, znanego autora programów przyrodniczych we Francji, który ostatecznie nie wystartował w wyborach, problem podatku od emisji ujrzał szerszą widownie wśród społeczności Francuskiej. W wyniku dużego zainteresowania tym tematem Sarkozy wraz z innymi politykami postanowił, że minister odpowiedzialny za ekologię stanie się numerem dwa w rządzie i że zostanie wprowadzony podatek od emisji CO2, popularnie zwanym węglowym. Rząd Sarkozy'ego jednak rozpoczął swe działania proekologiczne od mniej kontrowersyjnych posunięć, wprowadził w pierwszej kolejności tzw. system bonus-malus, tj. dopłaty dla tych, którzy przy zakupie samochodu wybiorą markę emitującą małe ilości CO2, oraz system kar dla nabywców dużych nieekologicznych pojazdów. Dla przykładu kupując samochód emitujący poniżej 100g CO2 na 1km, nabywca otrzymuje od państwa tysiąc euro. Kupujący, który zdecyduje się na samochód emitujący poniżej 60g/km może otrzymać od państwa blisko 5tys. euro. Z kolei amator samochodu emitującego powyżej 250g/km jest zobowiązany oddać państwu 2,6tys. euro. Taki zabieg przyniósł szybki sukces już w pierwszych miesiącach sprzedaż małych samochodów wzrosła o kilkanaście procent, a dużych spadła o 27%. Władze kuszą obywateli do działań proekologicznych również poprzez nieoprocentowane pożyczki na izolację domów lub przejścia na ogrzewanie ze źródeł odnawialnych. Żaden z do tej pory podejmowanych zabiegów nie wzbudzał tyle kontrowersji co podatek węglowy. Specjalna grupa wyliczyła, że podatek winien wynosić 32 euro za tonę wyemitowanego CO2. Mieliby zostać nim objęci wszyscy obywatele, firmy nieobjęte europejskim systemem ETS (niemuszące wykupywać pozwoleń na emisję na aukcjach). Przeciętny mieszkaniec Francji produkuje kilka ton CO2 w ciągu roku, są i tacy którzy korzystając z dużych samochodów i ogrzewający domy gazem, nawet kilkanaście ton w skali roku. Dlatego nie ma się co dziwić, że Francuzi w dobie kryzysu są nie chętni takim zabiegom pomimo całego szacunku dla kwestii klimatu (65% przeciw;34% za, według sondażu tygodnika "PARIS MATCH"). Rząd zareagował natychmiast na te doniesienia i ogłosił, że podatek wyniesie jednak 17 euro za tonę a nie 32 jak zakładano, państwo również zobowiązało się do zwrotu uzyskanych funduszy w postaci odliczeń od podatku lub specjalnych dopłat dla tych, którzy podatków nie opłacają. Tym nie mniej podatek węglowy ma duże szanse na przejście przez Francuski proces legislacyjny, ma bardzo duże poparcie wśród posłów parlamentu. Przyjęli oni w zeszłym roku przepisy przewidujące, że do 2050 roku Francja zmniejszy emisję CO2 o 75%, a 23% energii, czyli dwa razy więcej niż obecnie, będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych. Historia nie pamięta rewolucji które odbyły się bez ofiar, i tak wydaje się również być w przypadku obywateli Francji, którzy zapłacą za ambicje elit rządzących z własnych kieszeni, ale w imię jakże zaszczytnego celu.
Redaktor: Krzysztof
Meteopedia
Słońce ogrzewa ziemię, a ziemia ogrzewa powietrze. Słońce nagrzewa powierzchnię ziemi nierównomiernie. Szybkość ogrzewania się zależy od tego czy jest to woda, las czy pustynia oraz kąta padania promieni słonecznych
Na skróty

prognoza pogody

pogoda w Polsce

pogoda na świecie

zdjęcia satelitarne

meteorologia

ostrzeżenie meteorologiczne

depesze

SYNOP

METAR

TAF

mapa pogody

klimat

meteopedia

Aura

pogoda aktualna

stan pogody

kalkulator meteorologiczny

prognoza sezonowa

klimat Polski

prawdopodobieństwo burz

burze

artykuły meteorologiczne

biuro prognoz

prognoza dla lotnictwa

prognoza długoterminowa
pogoda w miastach

zdjęcia meteorologiczne

galeria pogody

prognoza biometeorologiczna

prognozy specjalne